Apple Nieuws Vlaanderen

Home Apple Store App Store heeft last van zombieplaag

Het aantal apps in de App Store stijgt op indrukwekkende wijze. Jammer genoeg voor de ontwikkelaars verdwijnt een aanzienlijk deel van deze applicaties heel snel uit het gezichtsveld van de potentiële kopers. Hierdoor moeten de ontwikkelaars heel wat uit de kast halen om de aandacht van de gebruikers te trekken.

Om te beginnen wat cijfers om één en ander te verduidelijken. In de loop van 2014 is het aanbod van apps in Apple’s App Store toegenomen met ongeveer 60 procent: eind 2013 kon je 890 000 apps downloaden uit de App Store en eind 2014 kon je kiezen uit zomaar eventjes 1 420 000 applicaties.

Zombie-apps

Een groot deel van deze apps zijn zogenaamde zombie-apps. Dit zijn apps die zo goed als onzichtbaar zijn in de App Store, omdat ze er niet in slagen om gedurende ten minste een derde van de periode waarin ze gedownload kunnen worden ook vermeld te worden in allerlei overzichtslijstjes. Deze lijstjes worden opgesteld volgens bepaalde criteria zoals bijvoorbeeld kostprijs, categorie (zakelijk, onderwijs, entertainment, …), geografische ligging, … Vele gebruikers gebruiken deze lijstjes om nieuwe applicaties te ontdekken dus verdwijnen apps die niet in deze lijstjes voorkomen snel van de radar.

141918_zombie-apps1

Onderzoeksbureau Adjust heeft vastgesteld dat het aandeel van de zombie-apps op 1 jaar gestegen is van 74 procent naar 83 procent. De onderzoekers stellen ook dat de App Store op dit moment niet langer alle apps en alle gebruikers kan bedienen. Tegenwoordig kijken de meeste mensen naar de (sociale) media en naar advertenties om nieuwe applicaties te ontdekken.

Marketing

Vroeger slaagde de kleinere ontwikkelaar erin om zijn app in the picture te plaatsen door deze in de App Store te plaatsen. Maar de tijd dat dit een succesvolle en zinvolle werkwijze was, is voorbij. Daarom is marketing noodzakelijk geworden om van een app een populaire, veelgebruikte app te maken. Ook het kiezen van de best passende categorie kan een grote invloed hebben op de populariteit van de applicatie.

141918_zombie-apps2

De juiste categorie kiezen

Het kiezen van de juiste categorie voor je app, blijkt uit het onderzoek van Adjust cruciaal te zijn in de strategie die er moet voor zorgen dat de app vlug en makkelijk kan gevonden en gebruikt worden. Niet elke categorie heeft namelijk evenveel last van het fenomeen van de zombie-apps. De zakelijke categorie wordt gedomineerd door enkele heel populaire apps waardoor andere applicaties nauwelijks aandacht krijgen. Bij navigatie-applicaties, die doorgaans lokaal gebonden zijn, vind je in verhouding een pak minder zombie-apps.

Schermafbeelding 2015-02-10 om 14.15.27

Ook probleem voor Play Store

Het is trouwens niet alleen de App Store die geconfronteerd wordt met het fenomeen. Ook de Play Store (Android – Google) heeft daar last van. Ondanks het feit dat het grote aanbod in de appwinkels dikwijls naar voor wordt geschoven als een voordeel blijkt uit de onderzoeken dat de meeste mensen zich echt beperken tot de applicaties van de bekende en grote ontwikkelaars. Hierdoor is het voor de kleinere ontwikkelaars niet evident om veel rendement te halen uit hun producten.

Wat is jouw mening?...