Apple Nieuws Vlaanderen

Home Hardware Speciaal reparatieprogramma voor defecte MacBook Pro

Heb je grafische problemen met jouw MacBook Pro of start hij zichzelf zonder aanwijsbare reden opnieuw op? Dan kan je misschien gebruik maken van het speciale reparatieprogramma dat Apple lanceert na klachten over een lichting MacBook Pro’s die verkocht werden tussen februari 2011 en december 2013.

Apple werd vorig jaar in oktober reeds aangeklaagd vanwege bepaalde defecte apparaten. Officieel had Apple tot nog toe niet gereageerd.  Toch blijken veel mensen last te hebben van een grafisch probleem bij hun MacBook Pro. Hierdoor werden Apple-fora overspoeld met klachten en eisten duizenden gebruikers via online petities een gratis herstelling.

MacBook Pro’s

maxresdefaultBij onderzoek van de klachten heeft Apple vastgesteld dat een klein percentage van de MacBooks die in deze periode verkocht werden last heeft van een vervormd beeld, geen beeld of het onverwacht opstarten van het systeem. De producten waarbij dit probleem kan optreden zijn :
– 15- en 17-inch MacBook Pro-modellen die zijn gemaakt in 2011,
– 15-inch MacBook Pro met Retina-modellen die gemaakt zijn tussen midden 2012 en begin 2013.

Gratis reparatieprogramma

De betrokken MacBook Pro-systemen zullen kosteloos gerepareerd worden door Apple of door een door Apple erkende serviceprovider. Het reparatieprogramma start vanaf 20 februari 2015 in Canada en de Verenigde Staten. Voor de overige landen zal het reparatieproces beschikbaar zijn vanaf 27 januari 2015.

check_your_coverage_loc_nl_GLOBAL

 

Aan de hand van het serienummer van de MacBook Pro kan de gebruiker op deze website nagaan of zijn/haar toestel in aanmerking komt voor dit gratis reparatieprogramma. Als de MacBook Pro geen van de bovenvermelde symptomen vertoont en niet behoort tot de eerder genoemde modellen, moet de gebruiker geen contact opnemen met Apple.

Werkwijze

Apple-StoreGebruikers die in aanmerking komen voor dit reparatieprogramma maken vanzelfsprekend best een reservekopie van hun gegevens vooraleer hun MacBook Pro binnen te  brengen voor herstelling. Lees hier hoe je een reservekopie kan maken. De gebruiker kan vervolgens zijn toestel binnenbrengen in een Apple Store of een erkende Apple-serviceprovider. Daar zal een technicus een diagnostische test uitvoeren om na te gaan of de MacBook Pro in aanmerking komt. Je moet er ook rekening mee houden dat de reparatieduur afhankelijk is van de beschikbaarheid van onderdelen en technici. Apple of de Apple-serviceprovider verwittigt je op het moment dat de herstelling uitgevoerd is. Gebruikers die reeds eerder zelf betaald hebben voor een herstelling gelinkt aan deze problemen, kunnen hun geld terugvragen. Hiervoor dienen ze contact op te nemen met Apple.
Apple meldt ook dat dit reparatieprogramma de standaard garantiedekking van de MacBook Pro niet verlengt.

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat Apple dit soort reparatieprogramma’s moet aanbieden. Na problemen met de grafische kaarten van iMacs, geproduceerd in 2011, werd er reeds een soortgelijke actie georganiseerd. Recenter was er ook de gratis vervanging van defecte batterijen van de iPhone 5.

2 reacties Op dit bericht

Wat is jouw mening?...