Back

Apple Music: een tussenstand

Eind juni werd Apple Music, een online streamingdienst, gelanceerd. Bijna twee maanden later blijkt de service van Apple het Amerikaanse publiek te kunnen bekoren: 64% van de gebruikers zal ‘heel of extreem waarschijnlijk’ overgaan tot een betalend abonnement.

Apple MusicUit een onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau MusicWatch, dat consumentenonderzoek doet in de muzieksector, zou 77% van de iOS-gebruikers op de hoogte zijn van de streamingdienst van Apple en 11% zou Apple Music ook effectief gebruiken. Op zich zijn dat mooie cijfers voor Apple. Het aantal gebruikers loopt zo gelijk met het aantal actieve iTunesgebruikers. De vraag is echter hoeveel gebruikers ook na september nog van de dienst gebruik zullen maken. Muziekliefhebbers die eind juni meteen intekenden op de streamingservice zullen er vanaf dan voor moeten betalen.

Automatische overschakeling

De eerste drie maanden is Apple Music gratis. Na die proefperiode betaal je 9,99 euro per maand. Als je een gratis proefabonnement aanvraagt, ben je wel verplicht je bankgegevens mee te delen. Na die gratis drie maanden schakel je namelijk automatisch over op een betaald abonnement. Die automatische overschakeling kan wel worden uitgeschakeld, zodat je in oktober niet voor financiële verrassingen komt te staan en dat is precies wat heel wat Amerikaanse gebruikers al gedaan hebben. Uit het onderzoek van MusicWatch blijkt dat 61% van de Apple Music-gebruikers die functie al ongedaan heeft gemaakt.

Slecht nieuws voor Apple? Niet helemaal, want 64% van de Amerikaanse gebruikers heeft aangegeven de dienst ‘heel waarschijnlijk’ of ‘extreem waarschijnlijk’ te blijven gebruiken na de gratis proefperiode. In oktober zal duidelijk worden of de muziekstreamingdienst van Apple effectief is aangeslagen bij het publiek.

Concurrentie

Met Apple Music heeft de technologiereus eigenlijk niets nieuws uitgevonden. Er waren al streamingdiensten beschikbaar. Denk daarbij maar aan Spotify. In de Verenigde Staten heeft Apple voorlopig maar een klein aandeel van de Spotify-gebruikers kunnen overtuigen over te schakelen. 11% van de ondervraagde Amerikanen zou overgeschakeld zijn van Spotify Free naar Apple Music. Daarbij is het wel belangrijk op te merken dat Spotify Free, in tegenstelling tot Apple Music, een volledig gratis streamingdienst is. De meeste muziekliefhebbers blijven trouw aan hun oorspronkelijke app. Bijna 50% van de iOS-gebruikers die Apple Music sinds juni aan het testen zijn, gebruiken die dienst ondertussen niet meer.

Voorlopig is het voor Apple dus nog afwachten tot oktober, wanneer de proefperiode van de eerste golf testgebruikers afgelopen is, om te bepalen of Apple Music een succes wordt en de concurrentie met andere muziekdiensten kan aangaan.

About the Author /

w_judith@hotmail.com

Van kindsbeen zot van letters en woorden. Al jaren gefascineerd door technologie.

Wat is jouw mening?...