Back

Opinie: de rechtzetting die Apple verdient – de Face ID-demo werkte wél

Een van de nieuwe functies van de iPhone X is Face ID: een prachtig stukje technologie waarvan de reputatie beklad werd door sensatiejournalistiek. Een menselijke fout werd dik uitgesmeerd, terwijl men de uniekheid van deze nieuwe technologie gewoon voorbij laat gaan. Voor mij is journalistiek niet enkel een business om zo veel mogelijk ‘clicks’ te genereren: ik wil de waarheid verkondigen. Ik vind dat Apple een rechtzetting verdient.

Het najaar-event van Apple kon dit jaar op meer media-aandacht dan gewoonlijk rekenen. Er waren reeds maandenlang geruchten dat Apple een volledig nieuwe weg zou inslaan met de iPhone: een nieuw design. De fameuze home-knop zou verdwijnen. De standaard voor de volgende tien jaar smartphonetechnologie wordt door Apple in een nieuwe richting gesleurd. Het event werd tot op de voet gevolgd.

Zoals elk jaar werd de opvolger van het oude iPhone-model voorgesteld. Opmerkelijk was dat de presentator minder nadruk legde op nieuwe functies. De “waow-act” was er niet, en men probeerde geen verbazing bij het publiek uit te lokken. Er was veel minder show dan gewoonlijk, de presentator bleek het bijna allemaal snel uit te ratelen. Men verwachtte dit natuurlijk al, Apple wilde eerst een gevoel opwekken dat “er een saaie opvolger op de 7 komt”, om zo een groot contrast te maken met de nieuwe iPhone X, die de echte “waow” van de dag moest zijn.

One more thing..

Het welbekende “One more thing” verscheen op het scherm, en men wist meteen hoe laat het was. Het was tijd voor de iPhone X. Een zenuwachtige Craig Federighi kwam op het podium om met trots de nieuwe functies voor te stellen waaraan zijn team zo lang aan gewerkt heeft. Een van de hoogtepunten was uiteraard Face ID, een nieuwe 3D-technologie dat Apple ontwikkelde om je toestel te ontgrendelen met je gezicht. (Hoe dit precies werkt, en hoe het zich onderscheidt van concurrenten, behandelen we binnenkort graag in een apart artikel).

Het ongeduldige publiek wilde het paradepaardje van de iPhone X in werking zien. Craig Federighi keek naar de iPhone, maar het toestel dat hij in zijn handen had vroeg zijn wachtwoord. Een grote teleurstelling bij Apple en haar fans. Dit moest hét moment van de avond worden. Deze functie is een sleutelfunctie van de iPhone X, die het publiek moest verbazen om niet zozeer te schrikken van de hoge prijs van het toestel. Federighi greep snel naar het backup-toestel. Tot mijn teleurstelling negeerde hij het incident gewoon, zonder er humor of een verklaring in te verwerken. Dat is eigenlijk niet onlogisch: kan je je voorstellen hoe zenuwachtig die man zich voelde op dat moment? Gelukkig werkte het backup-toestel zoals het hoorde. Craig ging door met de presentatie, zonder incidenten.

Impact van de media

De fout werd natuurlijk dik uitgesmeerd in de media. Het was een rampscenario voor Apple: de fout domineerde de media langer dan de eigenlijke nieuwe functies. De fout werd het nieuws. Een verklaring van Apple bleef niet uit: “Personeel gebruikte het toestel voor de demonstratie te vroeg. Ze realiseerden zich niet dat Face ID hun gezicht probeerde te herkennen. Nadat het een paar keer misliep, aangezien ze Craig niet zijn, deed de iPhone wat hij moest doen: hij vroeg het wachtwoord van Craig. Face ID werkte dus zoals het moest werken”, aldus Apple.

De verklaring van Apple werd dan weer niet dik uitgesmeerd in de media. Het bleef opvallend stil hierover. (Misschien waren de artikels over de fout nog té rendabel?). Ik ben van mening dat een journalist met respect voor zijn functie de waarheid wil vertellen, mensen wil informeren. Ik voel me genoodzaakt dit te doen in plaats van de kranten, aangezien hun berichtgeving uit blijft.

Er heerst nog steeds een sfeer dat “Face ID al niet werkte bij de presentatie”. Het was een fout in de presentatie, niet in het toestel. Laten we terug nieuwsgierig zijn naar de technologie. Het werkt verbazingwekkend goed, zo bleek ook na de presentatie wanneer aanwezige journalisten het toestel zelf mochten testen.

Hierbij krijgt Apple de rechtzetting die het verdient.

About the Author /

diego.maes@telenet.be

Student Bedrijfsmanagement - Rechtspraktijk. Apple-liefhebber.

Wat is jouw mening?...