Het is momenteel 03 Jun 2013, 02:13 

Volg Apple Vlaanderen op Twitter & Facebook


Externe HD (Windows > Mac)

Ben je van plan over te stappen naar het Apple platform en heb je nog enkele vragen?
Offline
Gebruikers-avatar

Gregoryw

  • Berichten: 127
  • Geregistreerd: 19 Dec 2012, 19:03
  • Woonplaats: Oudenaarde

Re: Externe HD (Windows > Mac)

Bericht05 Jan 2013, 23:20

cave schreef:OSX kan NTFS lezen maar niet schrijven. Wil je toch schrijven dan heb je NTFS for OSX nodig van Paragon !
http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Bedankt voor de tip!

 iMac 27" 2012 i5 3,2GHZ 16GB 1TB FD GTX680MX
 iPhone 5 16GB black
 iPad 2 16GB + 3G
 iPod Nano 6G 8GB
Offline

MathiasB

  • Berichten: 199
  • Geregistreerd: 20 Dec 2012, 10:54

Re: Externe HD (Windows > Mac)

Bericht06 Jan 2013, 10:05

WouterDS schreef:geen 1 dat groter is dan 4GB.


Dat is dan ook onmogelijk. Die 32 in FAT32 komt niet uit de lucht gevallen.
FAT32 is een 32bit bestandssysteem, waarmee je grootste bestand dus 4GB wordt. 2^32 is namelijk 4 miljard en een beetje.

Daarom dat je in een 32bit computer ook maar 4GB ram kan insteken. De computer heeft dan maar 4miljard adressen en elk adres is een byte, dus kan hij maar aan 4GB aan.

Met 64 bit filesystemen of processors schuif je die problemen allemaal van de baan. 2^64 is namelijk 1,8x10^19
Mac Pro, MacBook, iMac, iPhone, iPod
Offline

MathiasB

  • Berichten: 199
  • Geregistreerd: 20 Dec 2012, 10:54

Re: Externe HD (Windows > Mac)

Bericht06 Jan 2013, 10:06

cave schreef:OSX kan NTFS lezen maar niet schrijven. Wil je toch schrijven dan heb je NTFS for OSX nodig van Paragon !
http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/


Er is ook een gratis alternatief, maar die naam ontgaat me even.
Mac Pro, MacBook, iMac, iPhone, iPod
Offline
Gebruikers-avatar

WouterDS

Moderator

  • Berichten: 403
  • Geregistreerd: 19 Dec 2012, 14:11
  • Woonplaats: Astene

Re: Externe HD (Windows > Mac)

Bericht06 Jan 2013, 12:28

MathiasB schreef:Dat is dan ook onmogelijk. Die 32 in FAT32 komt niet uit de lucht gevallen.
FAT32 is een 32bit bestandssysteem, waarmee je grootste bestand dus 4GB wordt. 2^32 is namelijk 4 miljard en een beetje.

Daarom dat je in een 32bit computer ook maar 4GB ram kan insteken. De computer heeft dan maar 4miljard adressen en elk adres is een byte, dus kan hij maar aan 4GB aan.

Met 64 bit filesystemen of processors schuif je die problemen allemaal van de baan. 2^64 is namelijk 1,8x10^19


Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik wou zeggen dat ik geen 1 file heb die groter dan 4GB is op die schijf zet.
 Macbook Pro 15" early 2011 - 512GB Samsung 840 Pro SSD, 16GB Corsair RAM @ 1333Mhz, Core i7 @ 2.2Ghz, ML 
 iPad 1 - 64GB (iOS 5.1.1, JB)  iPad Mini - 16GB, Black (iOS 6.1.2, JB)  iPhone 5 - 32GB, Black (iOS 6.1.2, JB) 
Offline

MathiasB

  • Berichten: 199
  • Geregistreerd: 20 Dec 2012, 10:54

Re: Externe HD (Windows > Mac)

Bericht06 Jan 2013, 13:48

Aaah, oké. Heel mijn idee over FAT32 werd hier even onderuit gehaald :p
Mac Pro, MacBook, iMac, iPhone, iPod
Offline
Gebruikers-avatar

Thiebout

Redactie

  • Berichten: 164
  • Geregistreerd: 18 Dec 2012, 21:29

Re: Externe HD (Windows > Mac)

Bericht06 Mrt 2013, 18:14

Iemand hier toevallig een NAS?
Naar aanleiding van de reportage gisteren op Telefacts toch even verwittigen dat je deze best goed beveiligt ;)
Follow me on Twitter  iPhone 5, 16 GB Black  MacBook Pro 2.4 GHz (Mid 2010)  iMac 20" 2.4 GHz (2008)
Offline

yannickleclercq

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: 12 Jan 2013, 14:29

Re: Externe HD (Windows > Mac)

Bericht06 Mrt 2013, 22:23

heb voorlaast mijn hd van 1TB (nfts) leeg gehaald en naar fat gezet.
ik kan ze nu inderdaad op mac en windows gebruiken.
bestanden groter dan een paar gb kan hij inderdaad niet overschrijven.
maar mappen van 700 GB lukt wel
dus het is enkel en individueel bestand dat niet groter mag zijn dan een paar GB ( weet niet exact het cijfer)
iMac 21,5'' 2,5GHz i5
Offline
Gebruikers-avatar

cave

  • Berichten: 195
  • Geregistreerd: 19 Dec 2012, 14:23
  • Woonplaats: Scheldewindeke

Re: Externe HD (Windows > Mac)

Bericht07 Mrt 2013, 07:54

Thiebout schreef:Iemand hier toevallig een NAS?
Naar aanleiding van de reportage gisteren op Telefacts toch even verwittigen dat je deze best goed beveiligt ;)


Jep ... Buffalo TeraStation 5200 8Tb ... in Raid 5 : dus 6Tb aan diskspace met full failover.
De NAS hangt niet rechtstereeks aan het internet maar op mijn eigen local lan !
Ik heb die aflevering ook gezien ... straf van die Ricoh printers/copiers op de ambasade van Afganistan ... alles wat geprint/gecopieerd werd, werd gewoon ook nog eens naar een emailadres op het internet gestuurd :-)
[iMac 27" 3,4-GHz Intel Core i7 - 32Gb - Fusion3T]  [MacBookPro 15" 2,2-Ghz Intel Core i7 - 16Gb]  [iPhone 5 - 32Gb]  [iPad3 - 32Gb]  [iPod Touch G5 32Gb]  [Atv2]  [Atv3]  [Airport Express]

-- a dirty mind is a joy forever --
Offline
Gebruikers-avatar

WouterDS

Moderator

  • Berichten: 403
  • Geregistreerd: 19 Dec 2012, 14:11
  • Woonplaats: Astene

Re: Externe HD (Windows > Mac)

Bericht08 Mrt 2013, 16:03

Jap ook een NAS, hangt ook enkel op local network en gebruik ik als MediaServer & voor backups.
Ik heb een goedkoop model (Sitecom MD-254) met 2x 3TB hdd in RAID-0.
 Macbook Pro 15" early 2011 - 512GB Samsung 840 Pro SSD, 16GB Corsair RAM @ 1333Mhz, Core i7 @ 2.2Ghz, ML 
 iPad 1 - 64GB (iOS 5.1.1, JB)  iPad Mini - 16GB, Black (iOS 6.1.2, JB)  iPhone 5 - 32GB, Black (iOS 6.1.2, JB) 
Vorige

Terug naar Switchers

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron