• Home ·
  • Nieuws ·
  • Apple nog steeds niet duidelijk over garantieplicht in EU
  • 19mrt

    Apple nog steeds niet duidelijk over garantieplicht in EU

    De autoriteiten van de Europese Unie gaan strenger optreden tegen onduidelijkheden in de garantieplicht die bedrijven moeten naleven. Hier wordt duidelijk met de vinger naar Apple gewezen.

    AppleCare Protection Plan

    Apple is eerder al op het matje geroepen voor het onduidelijk informeren van hun klanten over de wettelijke garantie waar ze recht op hebben. Zo moesten ze in 2012 al een fikse boete betalen in Italië vanwege het bewust vaag informeren van consumenten over de 2 jaar wettelijke garantie die ze genieten. Apple verkoopt een aanvullende garantie van 2 tot 3 jaar onder de vorm van het ‘AppleCare Protection Plan’. Deze overlapt de wettelijke garantie van 2 jaar waarop burgers van de Europese Unie recht op hebben en is dus grotendeels onnodig.

    In oktober gaf de Europese Unie de lidstaten het advies om Apple’s commerciële praktijken in verband met de productgarantie nauwkeurig te onderzoeken. Dit met de melding dat Apple de EU consumenten niet volledig zou informeren over de extra garantie.

    Begin dit jaar spande Test Aankoop nog een rechtszaak aan tegen Apple na een tevergeefse poging van verschillende consumentenorganisaties om Apple haar klanten beter te laten informeren wat de garantieregeling betreft.

    Bij Test-Aankoop zijn al verschillende klachten binnengelopen over de geleverde informatie betreft de garanties door Apple zelf, maar ook door de erkende resellers. Volgens hun is de informatie omtrent de garantievoorwaarden onvolledig, misleidend en moeilijk te begrijpen voor de consument. Niet alle voorwaarden zouden zijn aangepast aan de Belgische wetgeving en als dit wel zo is, dan minimaliseert Apple haar wettelijke verplichtingen luidt het bij Test-Aankoop.

    In meer dan 21 lidstaten van de EU informeert Apple de consument verkeerd wat betreft de garantieplicht. Normaal gezien valt consumentenbescherming onder het nationaal beleid, maar blijkbaar is deze niet voldoende. Daarom wil de Europese Commissie strenger gaan optreden en de consument een eerlijke garantie bieden.

Discussieer mee! 3 Reacties

  1. 20 maart 2013 om 09:30

    Apple is inderdaad niet echt duidelijk over garantie, maar wat ze doen is wel inorde met de Belgische wetgeving op het consumentenrecht: de VERKOPER moet 2 jaar garantie geven (“De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.”), niet de producent (Apple). Als je in de online Apple Store koopt krijg je ook 2 jaar garantie.

    Apple geeft daarnaast 90 dagen rechtstreekse telefonische support en 1 jaar rechtstreekse support. Na dat jaar moet je bij de verkoper zijn tenzij je een AppleCare pakket kocht.

    Het is uitmelkerij maar er is niets verkeerd aan…

    • 20 maart 2013 om 09:52

      Klopt, maar ze informeren de consument hier heel onduidelijk over. Niet voor niets dat verschillende consumentenorganisaties hun krachten bundelen en eisen voor meer transparantie.

  2. 23 maart 2013 om 18:56

    “Daarom wil de Europese Commissie strenger gaan optreden en de consument een eerlijke garantie bieden.”

    En wat gaan ze dan juist doen? Kunnen ze Apple niet verplichten 2 jaar te geven en indien ze dit niet doen een verkoopsverbod opleggen? ‘k Denk dat ze het snel zouden aanpassen als ze met een verkoopsverbod gaan dreigen.