Apple Nieuws Vlaanderen

Home Nieuws BASE klaagt Apple’s 4G beleid aan

Eindelijk een telecomoperator die geen blad voor de mond neemt. BASE klaagt openlijk het beleid aan van Apple omtrent 4G. Hoe kan het dat de enige 2 operatoren met een uitgerold 4G-netwerk worden geblokkeerd op Apple’s iPhone, terwijl de operator zonder commercieel 4G-netwerk wél een certificering heeft.

Eerder dit jaar brachten wij al de eerste geruchten dat Apple de 4G functionaliteit op haar iPhones blokkeerde. Proximus en BASE moeten met een fikse som over de brug komen willen ze eerder worden toegelaten door Apple. Tot dan kan enkel Mobistar haar klanten met een iPhone laten surfen op hun 4G-netwerk, maar dit is er dus nog niet.

Enkele maanden geleden bevestigde ook Belgacom dit nieuws. Apple blokkeert de technologie op hun eigen toestellen voor Proximus en BASE. Spijtige zaak, want Proximus heeft al een zeer uitgebreid 4G-netwerk en ook BASE rolde zijn netwerk onlangs uit.

Hopeloze zaak

BASE doet er naar verluidt alles aan om 4G werkende te krijgen voor hun klanten. Op hun website geven ze aan dat ze al verschillende pogingen hebben ondernomen, maar telkens stuiten ze op een njèt van Apple. Deze laatste geven aan dat het certificeringsproces lopende is, maar dat er geen termijn kan worden gesteld wanneer dit is afgerond. Andere fabrikanten van smartphones doen hierover niet moeilijk en activeren 4G meteen. Toch doet Apple moeilijk, maar waarom? Wel het antwoord is vrij simpel. Zoals we al eerder hebben aangehaald, had Apple tot begin dit jaar een exclusiviteitscontract met Mobistar. Dit hield in dat ze exclusieve partner waren voor de verkoop van iPhones en uiteraard hield dit waarschijnlijk nog andere voordelen in zoals als eerste 4G mogen aanbieden op iPhone’s in België.

[pullquote]Apple straft zijn eigen klanten en lapt het principe van vrije en open mobiele internettoegang  aan zijn laars. – aldus BASE[/pullquote]Volgens BASE is dit geen alleenstaand geval, maar gaat Apple ook in andere landen zo te werk. Voorrang geven aan exclusieve partners (al dan niet met een commercieel 4G-netwerk) en het vertragen of blokkeren van andere operatoren.

 

Totdat we de kant van Apple hebben gehoord, kunnen we natuurlijk niet 100% zeker zijn van deze veronderstellingen en wellicht zullen ze deze ook niet bevestigen. Maar het geroep wordt steeds luider en nu ook de providers openlijk hun beklag doen, betekent dit dat Apple stilaan stappen mag ondernemen om deze situatie recht te zetten. We kopen tenslotte een toestel van meer dan 600 euro met 4G functionaliteit, en dan kunnen we deze niet eens gebruiken. Een onrechtvaardige situatie, maar voorlopig zit er niets anders op dan wachten.

Wat is jouw mening?...