iPad Air beleeft ijzersterke start
De iPad Air werd eind vorige maand voorgesteld door Apple en is sinds 1 november verkrijgbaar. Gegevens van het bedrijf Fiksu over het gebruik van de iPad Air tonen aan dat de nieuwste iPad in de eerste dagen na z’n lancering het veel beter doet dan z’n voorgangers.

Uit de gegevens die Fiksu heeft vrijgegeven, zien we dat het gebruik van de iPad Air in de enkele dagen na zijn lancering al 4 keer zo groot is als het gebruik van de iPad 4 in diezelfde tijdspanne na z’n lancering. De iPad Air zou nog net geen 0,8 % van het totale aantal iPads omvatten, in nog maar de eerste 3 dagen na de lancering. Dit is enorm veel in vergelijking met de ‘adoption rate’ van de iPad 4 in zijn eerste verkoopdagen, die toen nog maar ongeveer aan 0,15 % zat. Als opmerking is er wel het feit dat een groot aantal mensen bij de lancering van de iPad 4 hebben gewacht om er eentje aan te schaffen, aangezien de ‘cellular’-versie van die iPad pas een week later uitkwam. De iPad mini nam in de eerste 3 dagen na z’n lancering ietsje meer dan 0,2 % in van het iPad-lanschap.
Een tweede grafiek van het bedrijf bevestigt ook nog eens de snelle overgang die veel gebruikers maken naar iOS 7. Zo zou na anderhalve maand na de release al meer dan de helft van alle iOS-gebruikers overgestapt zijn naar Apple’s laatste besturingssysteem voor iDevices.

Deze grafieken moeten ook niet te letterlijk genomen worden. Het zijn namelijk geen officiële cijfers van Apple, maar gegevens van Fiksu. Die gegevens zijn gebaseerd op informatie verzameld door de apps van dat bedrijf zelf. Het is dus geen onderzoek over alle iPads die er zijn, maar eerder een beperkt aantal.




