Apple Nieuws Vlaanderen

Home Nieuws Tim Cook wil speculanten kwijt

Tim Cook heeft in de laatste aandeelhoudersvergadering van Apple duidelijk gemaakt dat het hem niet louter om de winsten en omzet gaat die het bedrijf creëert. Daarmee hoopt hij de korte termijnbelegger (speculant) van zijn aandeel (AAPL) te weren. Cook is het volatiele karakter van zijn aandeel al langer beu.

Apple kampt de laatste jaren met enkele vervelende beleggers (speculanten): ze stellen veel te hoge eisen voor de kwartaalresultaten, waardoor deze verwachtingen niet ingelost kunnen worden. Het gevolg is dat de eerste uren (vaak zelfs dagen) na de bekendmaking van deze resultaten, het aandeel naar beneden tuimelt. De CEO van Apple is deze tendens duidelijk beu en vraagt de korte termijn belegger het Apple-aandeel uit zijn portefeuille te houden. Voor hem is de winst en de omzet op de korte termijn niet het enige wat speelt.

Tim Cook kreeg de vraag of Apple de beslissing rond 100% groene energie had genomen omdat men hiervoor subsidies kreeg van de overheid. Deze vraag schoot Cook duidelijk in het verkeerde keelgat.

“When we work on making our devices accessible by the blind, I don’t consider the bloody ROI (nvdr. Return on investment – rendement op de investering).” – Tim Cook

Waarna hij de conservatieve denktank National Center for Public Policy Research (NCPPR) het volgende adviseerde:

“If you want me to do things only for ROI reasons, you should get out of this stock.” – Tim Cook

Tim Cook is in tegenstelling tot zijn voorganger Steve Jobs, gekend als iemand die erg rustig is en steeds de kalmte weet te bewaren. Bij de bovenstaande antwoorden was zijn lichaamstaal vrij uitbundig en bovendien gebruikte hij het woord “bloody”. Het was dan ook één van de weinige keren dat Tim Cook kon worden betrapt op frustratie en ergernis.

Apple doet in tegenstelling tot heel wat andere Amerikaanse bedrijven heel wat moeite om andere zaken in de schijnwerpers te stellen dan louter de ROI. Zo wil het milieubewust zijn en een goed maatschappelijk bedrijf zijn. Daarmee proberen ze zelf te zijn wat ze met hun producten trachten uit te stralen: iets wat het beste is voor iedereen. Dit is bovendien een teken van een langetermijnvisie voor het bedrijf uit Cupertino.

Wat is jouw mening?...