Back
MacBook Pro 2017

MacBook Pro 2017 heeft hardware-probleem

Sommige eigenaren van de MacBook Pro 2017 ervaren problemen met instabiliteit van de SSD of het moederbord. Apple erkent het probleem in een interne memo, die is verspreid aan medewerkers en erkende serviceproviders.

Vervanging SSD en moederbord in MacBook Pro 2017

Bij sommige MacBook Pro’s uit 2017 is de SSD-schijf instabiel of houdt het moederbord er opeens mee op. Wie last heeft van deze problemen, kan zijn of haar laptop ter reparatie aanbieden bij Apple.

Het is een vrij ingewikkelde reparatie, waarvoor de klant de laptop tijdelijk moet achterlaten. Alleen de modellen zonder TouchBar en alleen de modellen uit 2017 hebben last van het probleem. Slechts een klein percentage van de gebruikers meldt problemen. Dat valt allemaal te lezen in een interne memo, die niet bedoeld is voor het publiek.

Niet publiek

Waarom Apple de memo niet publiek heeft gemaakt, is niet bekend. De kans is groot dat dit niet is gebeurd omdat het om een klein aantal getroffenen gaat. Gebruikers die het probleem ervaren, nemen waarschijnlijk zelf contact op met Apple. Waarschijnlijk organiseert het daarom ook geen massale terugroepactie.

Wie een 13-inch MacBook zonder Touch Bar uit 2017 heeft, doet er goed aan om goed op te letten of er niet regelmatig iets crasht of vastloopt. Als dat wel het geval is, is het een verstandig besluit contact op te nemen met Apple.

Wat staat er precies in de memo?

De fansite MacRumors heeft de interne memo in handen. Daarin valt te lezen:

“Apple heeft een probleem aangetroffen bij specifieke toestellen van de MacBook Pro (13-inch, 2017, twee Thunderbolt 3-poorten). Dit probleem vereist dat zowel de beide solid state drives als het moederbord vervangen worden, als een van beiden functionele problemen vertoont.

Een bericht verschijnt als de partnumber van de solid state drive of het moederbord is toegevoegd aan het herstel van een geïdentificeerde MacBook Pro. Het bericht indiceert dat zowel de SSD als het moederbord moet worden vervangen, als een van beiden functionele problemen vertoont.”

(Vertaling: Riccardo de Wit / Apple Nieuws Vlaanderen)

Aanpassingen

Waarschijnlijk heeft Apple de hardware ondertussen aangepast. Vorige maand was exact dit model namelijk minder goed leverbaar. In de memo van Apple staat niet wat de oorzaak is van de kuren. Bij andere problemen, zoals een slecht reagerende trackpad of een gebroken scherm hoeven de schijf en het moederbord niet vervangen worden.

Gratis reparatie

De reparatie kan gratis worden uitgevoerd bij Apple, ongeacht of de gebruiker nog garantie op de MacBook heeft. Bij een MacBook Pro uit 2017 is de kans groot dat er nog sprake is van garantie. Bij zakelijke klanten is de kans aanwezig dat de garantie verlopen is.

Goed om te weten: Apple brengt extra kosten in rekening als de MacBook aanvullende schade heeft, zoals val- of vochtschade. Het duurt ongeveer 5 tot 7 dagen om het apparaat te repareren.

Reparatie starten

Om een reparatieaanvraag te starten, gaat de gebruiker naar Apple’s website en klikt deze op “Mac”, vervolgens op “Mac notebooks”, “Hardwareproblemen” en selecteer dan: “Inleveren voor reparatie” om een afspraak te maken met een service provider of de Genius Bar.

Heb jij last gehad van deze problemen? En hoe merkte je dat?

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.