Apple Nieuws Vlaanderen

Home Software Waarom openbaar vervoer in Apple Maps nog steeds niet beschikbaar is in...

Bij de introductie van iOS 9 in 2015 voegde Apple een nieuwe functie aan hun eigen Maps-software toe: Openbaar vervoer. Vandaag is deze functie nog steeds gelimiteerd tot enkele steden. Nog geen enkele stad in België. Waar wacht Apple op? 

Slechts bepaalde regio’s kunnen gebruik maken van de in iOS 9 geïntroduceerde functie. Men kon zich nu ook navigeren met bussen, trams, metro’s, treinen en ferry’s. Oorspronkelijk werden slechts een aantal Amerikaanse steden, Berlijn, London, Mexico-Stad en 300 Chinese steden ondersteund. Vandaag is deze lijst langer, maar nog steeds beperkt. Een aantal weken geleden rolde Apple de Transit-functie uit in Nederland.

Detail

Het grote verschil met Google Maps is dat de Kaarten van Apple veel gedetailleerder en accurater zijn. Wanneer we een route van Terneuzen naar Hulst bekijken, zien we in vogelvlucht reeds al verschillen. Op Apple Maps zie je alle haltes, die aanklikbaar zijn om zo andere verbindingen te bekijken die de halte in kwestie nog bedient. In Google is dit ook mogelijk, maar dan moet je de haltes in kwestie zelf zoeken, want deze worden niet weergeven op de lijn. Op dit vlak is Google minder afgewerkt. Apple’s applicatie heeft dan ook een aparte ‘Openbaar Vervoer’-kaartweergave, terwijl je op Google enkel kan kiezen tussen ‘Satelliet en Kaart’.

Wanneer we dieper ingaan op de afwerking van de routebeschrijving, is er ook een duidelijk verschil te zien in de lijn die de route volgt. Op Apple Maps volgt de lijn effectief de straat waar de bus over rijdt op een gedetailleerde manier, terwijl de lijn van Google door huizen, ronde punten of naast de weg rijdt.

Nog een verschil is dat Apple Maps alle stations en haltes aanduidt op de kaart. Een voorbeeld is de tramhalte ‘Evans’, in San Francisco. Op de foto’s zie je duidelijk dat Kaarten van Apple een uitlijning heeft van de tramhalte, en zelf de ingangen zijn aangeduid. Ook de ingang voor mensen met beperkte mobiliteit is op de Kaart van Apple terug te vinden. Google daarentegen heeft enkel een tram-icoontje aan de halte.

Personalisatie

Apple Maps gebruik voor elke stad de terminologie en aanduiding die plaatselijk gebruikt wordt. Op deze manier kan de reiziger zich makkelijker oriënteren, omdat Apple de begrippen gebruikt die de reiziger in het straatbeeld zal zien.

De aangepaste aanduidingen die de verschillende lijnen aangeeft heeft Apple geïmplementeerd in de applicatie. Zo gebruikt de Parijse metro gekleurde cirkels met daarin het lijnnummer. Apple Maps heeft voor de Parijse metro ook ronde cirkels gebruikt, terwijl Google Maps geen onderscheid maakt in plaatselijke verschillen qua aanduiding. Zij hanteren overal gekleurde rechthoeken met daarin het nummer of de bestemming.

Verder gebruikt Apple ook de plaatselijke woordenschat. Je kan in San Francisco een ‘Bart Train, ‘Muni Metro’ of ‘Streetcar’ nemen. In Berlijn neem je een ‘Tram’, ’S- of U-Bahn’, in London stapt men in een ‘Underground Line’ en in New York de ‘Subway’. Apple maakt ook verschil in de terminologie qua richting van de lijn. Zo gaat de metro van New York ‘uptown’ of ‘downtown’, terwijl men in San Francisco ‘inbound’ of ‘outbound’ gaat. Google hanteert steeds dezelfde terminologie in elke regio (treinen, metrodiensten, bussen) en gebruikt geen woordenschat omtrent de richting.

Het is duidelijk dat Apple de weg van kwaliteit heeft gekozen, en dit vergt tijd. Het eindresultaat is dat Apple Maps qua openbaar vervoer veel gebruiksvriendelijker is dan Google Maps.

Wat is jouw mening?...